Online Boodschappen stijgt naar 2,2% van totale markt

Cijfers van onderzoeksbureau GfK laten zien dat het aandeel online boodschappen is gestegen van 1,6% naar 2,2% in een jaar tijd. Wanneer alleen wordt gekeken naar de online-omzet van Nederlandse supermarkten, dan is het marktaandeel voor online gestegen van 0,7 naar 1,2 procent. Inmiddels doet 3,7 procent van de huishoudens online boodschappen bij een supermarktketen, tegen 2,8 procent in dezelfde periode een jaar eerder. De grootschalige opening van afhaalpunten door supermarktketens is in de cijfers van GfK niet echt terug te zien. ‘De groei van online zit vooral in bezorgen en niet in het afhalen van boodschappen’. Diervoeding is met een onlinemarktaandeel van 5,1 procent nog altijd het grootste segment onder de webaankopen uit het supermarktassortiment, op enige afstand gevolgd door persoonlijke verzorging (3,6%) en sanitaire producten (2,6%).

Krijgten Albert Heijn en Jumbo concurrentie van grote internetgiganten?

Grote internetbedrijven worden zo op termijn een geduchte concurrent voor bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo. “Het is niet ondenkbaar dat een partij als Amazon, Google of een nieuwe speler de boodschappen tegen of zelfs onder kostprijs aanbiedt om vervolgens de winst te boeken op de verkoop van consumentendata aan allerlei leveranciers”, schrijven de onderzoekers. Supermarktketens die de komende jaren niet inspelen op deze veranderingen, zullen marktaandeel verliezen, aldus het rapport.

Bron: Nu.nl, Distrifood