Vooral jonge gezinnen doen hun boodschappen online

Vooral jonge gezinnen doen hun boodschappen online

Online boodschappen doen wint in rap tempo. Steeds meer supermarkten bieden hun gehele assortiment ook online aan. Denk aan Jumbo, Albert Heijn, Plus en ook Coop heeft onlangs een splinternieuwe webshop geopend. Daarnaast hebben we natuurlijk de start-up Picnic die hard aan de weg timmert. Begin dit jaar werd al bekend gemaakt dat Picnic de komende maanden snel wil uitbreiden. In tegenstelling tot AH en Jumbo is Picnic wel winstgevend. Wat zijn nu typische producten of doelgroepen die opvallend “hoog” scoren op het gebied van online boodschappen doen?

Jonge gezinnen bestellen met name babyproducten

Een zeer interessante doelgroep op het gebied van online boodschapers zijn de jonge gezinnen. Zij bestellen met name producten voor hun kleine kinderen. Denk aan babyvoeding maar ook zeker aan luiers. Dit zijn relatief dure producten. Het loont al gauw om online prijzen te vergelijken. En doordat steeds meer supermarkten luiers (Pampers is de marktleider) online aanbieden wordt dit een stuk gemakkelijker. Supermarkten hebben overigens wel te dealen met de concurrentie van bijvoorbeeld bol.com en wehkamp.nl die ook babyvoeding en luiers verkopen. Ook online drogsterijen als Drogisterij.net en Kruidvat zetten vol in op babyproducten.

Schoonmaakartikelen, luiers en bier & wijn online populair

Qua productgroepen zijn er een aantal categorieën die er uitspringen. Dat zijn onder andere schoonmaakartikelen (denk aan wasmiddel, wasverzachter, enz). Ook bier & wijn worden al massaal online gekocht bij shops als wijvoordeel.nl, gall en ook bij de supermarkt. Dit komt onder andere doordat dit relatief zware producten zijn. Wanneer de bezorgdienst twee kratten bier en een doos met 6 flessen wijn bij jou in de keuken komt bezorgen is dat natuurlijk hartstikke mooi meegenomen. Zoals hierboven genoemd, ook luiers zijn razend populair online. Dat heeft te maken met de enorme prijsverschillen en met het feit dat jonge gezinnen deze producten kopen. Jonge gezinnen bestellen sowieso vaker hun boodschappen online. Op vergelijkers als Luiersvergelijken.com worden prijzen eenvoudig vergeleken, en worden grote Pampers maandboxen in een keer bij de goedkoopste aanbieder gekocht.